News & Topics お知らせ

3つのポリシーについて              

先進予防医学研究科の3つのポリシーについて

入学者の受入れに関する方針 AP(アドミッション・ポリシー)は募集要項にて、教育課程の編成及び実施に関する方針 CP(カリキュラム・ポリシー)及び修了の認定に関する方針 DP(ディプロマ・ポリシー)は入学後の手引きにて、以下のように更新されております。

 

 

入学者の受入れに関する方針 AP(アドミッション・ポリシー)

先進予防医学共同専攻では,従来の衛生学・公衆衛生学分野を基盤とし,新たな方法論として,オミクス情報からマクロ環境情報まで個人と環境の特性を網羅的に分析・評価し,0次予防から3次予防までを包括して個別化予防を目指す「先進予防医学」を実践できる専門家を育成することを目的として,次のような学生を求めています。

 

【求める人材】

  •  幅広い視野と創造性,自立性,倫理観を備えて,人の健康に強い関心と研究への意欲を持つ人
  •  社会人として医療系の職場や保健行政等の職場などで経験を積み,自己の職場を基軸とした「個別化予

防」を実践したい人

 

【選抜の基本方針】

選抜の基本方針としては,筆記試験では「人の健康に係る基礎的な知識・英語能力を有するか」を,また面接試験(専攻科目)では「本共同専攻が求める人材に必要な基礎的な素養を有するか」を確認し,高度な知見と技術を身に付けるための十分な素養を有しているかを総合的に判定し選抜を行います。

 

Admission Policy

In the Division of Advanced Preventive Medical Sciences, for the purpose of nurturing specialists capable of practicing “advanced preventive medicine” aiming at personalized prevention by comprehensively covering from zero prevention to tertiary prevention, exhaustively analyze and evaluate the characteristics of individuals and the environment from omics information to macro environment information as a new methodology based on the conventional hygiene and public health fields, we are seeking the following students.

 

Students to recruit

  • Those with a wide range of perspectives and creativity, autonomy, ethics, strong interest in

Human health and motivation for research

  • Those who wish to practice “Personalized Prevention” based at his/her workplace,

Accumulating experience at workplace such as a medical site or a health administration office, etc. as working adults

 

Basic Policy of Selection

We comprehensively judge and select whether you have sufficient qualifications to acquire advanced knowledge and skills. We will judge “whether you have fundamental knowledge and English ability related to human health” in a written exam. Also, in the interview exam (major subject), we confirm “whether you have basic qualifications necessary for this joint division

 

 

修了の認定に関する方針 DP(ディプロマ・ポリシー)

先進予防医学共同専攻では,次にあげる学修成果に到達し,所定の単位を修得し,さらに博士論文

の審査及び最終試験に合格した者に博士(医学)の学位を授与する。

 

学修成果(到達目標)

⑴ 個人や環境の特性を網羅的に分析・評価し, 0 次予防から3 次予防までを包括して個別化予防を

目指す「先進予防医学」を実践することができる。

⑵「 先進予防医学」を実践し,多様で複雑化する医療現場・社会において生じている様々な課題を,

高度な知見と技術をもって,解決に導くことができる能力を身に付けている。

 

Diploma Policy

In the Division of Advanced Preventive Medical Sciences, we will confer a doctoral degree (Ph. D.

in Medical Science) to those who reached the following learning outcomes, acquired prescribed credits,

and passed the peer review and final examination of doctoral dissertation.

 

Learning Outcomes (Target Qualities)

(1) Be able to conprehensively analyze and evaluate the feature of individuals and the environment, and

to practice “advanced preventive medical sciences” aiming at personalized prevention by covering

from zero prevention to tertiary prevention.

(2) Acquire the ability to practice“ advanced preventive medical sciences,” to lead various issues to

solutions in diverse and complicated medical sites and the society with advanced knowledge and

technology.

 

 

教育課程の編成及び実施に関する方針 CP(カリキュラム・ポリシー)

先進予防医学共同専攻では,高度な知見・技術を修得し,それを実践できる能力を身に付けさせる

よう,次のようなカリキュラムを構成している。

 

  1. 教育内容

⑴ 先進予防医学の基盤となる「医療統計学・疫学」「生命倫理」「環境と遺伝」といった学問基盤に関

する科目群を設けている。

⑵ 0 次予防から3 次予防までを包括した「個別化予防」を実践するための方法論を修得させるために,

「オミクス解析」「情報医工学」「マクロ環境」等の科目群を設けている。

⑶ 複雑化した医療現場・社会の課題解決に向け,修得した専門知識を活用し,実践できる力を身に付

けさせるために,国内・海外の多様なフィールド実習の科目群を設けている。

 

  1. 教育方法

⑴ 非医療系分野からの入学者には,基本的な医学知識を修得する科目を必履修させる。

⑵ 学位論文作成においては,知識の修得段階に応じた研究力を強化する科目を含め,構成大学の教員

が体系的な研究指導を行う。

 

学修成果の評価

⑴ 授業科目に対して成績評価の基準及び方法をシラバスに明記し,それに基づいて,学修の成果を評

価する。

⑵ 先進予防医学共同専攻の博士論文に関して,同専攻学生の学位請求に関する内規,論文審査要領,

論文審査基準に定める審査の方法により審査し,評価を行う。

⑶ 博士課程全体を通した学修成果の達成状況は,カリキュラムポリシーに沿って実施される各授業科

目の学修成果,修得単位数,GPA,学位請求論文の評価等によって測定・評価する。

 

Curriculum Policy

In the Division of Advanced Preventive Medical Sciences, we construct the following curriculum so

that students can acquire advanced knowledge, technique and the ability to practice them.

 

  1. Contents

(1) We establish a subject group on academic foundations such as“ Medical Statistics and

Epidemiology,” “ Bioethics,” and“ Environment and Heredity,” which are the foundation of

advanced preventive medical sciences.

(2) In order to acquire the methodology for practicing“ Personalized Prevention” that comprehensively

covers from zero prevention to tertiary prevention, the following subject group has been set up:

“Omics Information,”“ Engineering Technology and Medical Informatics,”“ Macro Environments,”

etc.

(3) In order to solve problems of complicated medical scenes and the society, we have established a

variety of domestic and international field study subjects for acquiring the ability to utilize expertise

and do actual practice.

 

  1. Methods

(1) Students from the non-medical field must take subjects to acquire basic medical knowledge.

(2) Faculty members of the constituent universities will conduct systematic research guidance, including

subjects that strengthen research capabilities corresponding to the stage of acquiring knowledge to

write the dissertation.

 

Evaluation of Academic Outcomes

(1) The syllabus specifies the criteria and method of grading for each subject. Learning outcomes are

evaluated based on these criteria.

(2) Doctoral dissertation of the“ Advanced Preventive Medical Sciences” students are reviewed and

evaluated according to the examination methods stipulated in the internal regulations of degree

application, in the thesis examination guidelines, and in the dissertation examination standards.

(3) The achievement status throughout the doctoral course will be measured and evaluated based on the

learning outcomes of each course conducted in accordance with the curriculum policy, number of

earned credits, GPA and dissertation evaluation, etc.